RB autotransport s.r.o., Žarnovická 1048/24, 03901 Turčianske Teplice

podľa §4 zákonaNárodnej rady Slovenskej republiky č.56/2012 Z. z. o cestnej doprave

vydáva

PREPRAVNÝ PORIADOK CESTNEJ NÁKLADNEJ DOPRAVY

Oddiel I

Základné ustanovenia

Článok 1

Úvodné ustanovenia

  1. Tento prepravný poriadok obsahuje prepravné podmienky dopravcu potrebné na uzavretie prepravnej zmluvy.
  2. Dopravcom podľa tohto prepravného poriadku je spoločnosť RB autotransport s.r.o., Žarnovická 1048/24, 03901 Turčianske Teplice, ktorý podniká v cestnej nákladnej doprave
    na základe rozhodnutia Okresného úradu odbor cestnej dopravya pozemných komunikácií v Žiline (číslo spisu OÚ-ZA-OCDPKD/2015/023126/2/MA) a licencie Spoločenstva pre medzinárodnú prepravu tovaru č.ZAMN011443000000 zo dňa 10.06.2015.
  3. Prepravou podľa tohto prepravného poriadku je premiestňovanie a preprava motorových a nemotorových vozidiel, autokaravanov ako aj priemyselných tovarov a iných požadovaných druhov tovarov v medzinárodnej a vnútroštátnej cestnej nákladnej doprave.

Článok 2

Druh prevádzkovanej cestnej dopravy a rozsah poskytovaných dopravných služieb

  1. Dopravca vykonáva nákladnú cestnú dopravu v tomto rozsahu
    a) vnútroštátna cestná nákladná doprava,
    b) medzinárodná cestná nákladná doprava.
  2. Charakter vykonávanej nákladnej cestnej dopravy
    a) vozové zásielky,
    b) kusové zásielky.
  3. Za vozové zásielky sa považujú zásielky prepravované jednému prepravcovi (odosielateľovi alebo príjemcovi) jednou jazdou vozidla
    a) ak je ňou využitá užitočná hmotnosť alebo ložný priestor použitého vozidla,
    b) ak sa podľa dohody s prepravcom vykonáva preprava zásielky zvláštnou samostatnou jazdou vozidla alebo preto, že povaha zásielky, prípadne vykonanie prepravy v požadovanej lehote si to vyžaduje,
    c) ak sa nakladá alebo vykladá zásielka z prevádzkových dôvodov na dvoch alebo viacerých miestach. O jednu jazdu vozidla ide aj vtedy, ak dopravca z prevádzkových dôvodov preložil náklad na iné vozidlo.
  4. Za dokládku sa považuje zásielka prepravovaná spoločne s inými zásielkami alebo pri takej jazde vozidla, ktorá by sa inak musela vykonať bez nákladu.

Článok 3

Vymedzenie prepravovaných vecí dopravcom

  1. Dopravca v súčasnej dobe v prevažnej miere prepravuje kusové zásielky v prípade ojazdených vozidiel, prípade nových vozidiel sa preprava zvyčajne vykonáva ako prepravu vozových zásielok.
  2. Druhy prepráv podľa technickej základne, najmä vozového parku
    a) preprava osobných motorových vozidiel
    b) preprava autokaravanov a obytných vozidiel
    c) preprava nákladných vozidiel do celkovej hmotnosti 7.5t
    d) preprava iných druhov tovarov na základe objednávok prepravcov.
  3. Iné prepravy vykonáva na základe podrobných objednávok prepravcov.

Článok 4

Veci vylúčené z prepravy

  1. Z prepravy sú vylúčené
    a) prepravované veci, ktorých preprava je zakázaná všeobecne platnými právnymi predpismi,

    b) vozidlá vysokej resp. ťažko vyčísliteľnej hodnoty (športové a luxusné vozidlá, zbierky historických vozidiel resp. jednotlivé historické vozidlá, ktorých celková cena presahuje výšku poistnej sumy krytia poistenia t.j.: 500.000€,

    c) poškodené a havarované vozidlá, z ktorých v dôsledku ich poškodenia je únik prevádzkových kvapalín a plynov, /nebezpečné veci triedy 1 (výbušné látky a predmety), triedy 6.1(jedovaté látky), 6.2(infekčné látky), triedy 7 (rádioaktívny materiál), triedy 8 (žieravé látky) podľa členenia stanoveného Európskou dohodou o preprave nebezpečných vecí cestnou dopravou (Dohoda ADR)/.

    d) vozidlá a ostatné tovary, ktoré svojimi rozmermi alebo hmotnosťou vzhľadom na užitočnú hmotnosť, rozmery vozidiel a stav pozemných komunikácií, ktorých má byť pri preprave použité, sú nevhodné na prepravu vozidlom dopravcu (napr. traktory, poľnohospodárske stroje a zariadenia, stavebné a mechanizačné stroje a všetky ostatné vozidlá s celkovou hmotnosťou prevyšujúce 7.5t, a pod.)
  2. Dopravca vzhľadom na svoju terajšiu technickú základňu neprepravuje živé zvieratá.
  3. Dopravca nevykonáva zvlášť nadmerné a nadrozmerné prepravy, ktoré by si vyžadovali špecializovanú technickú základňu.
  4. Ak bola podaná k preprave zásielka, ktorá je vylúčená z prepravy alebo jej preprava je povolená za zvláštnych podmienok, bez toho aby bola táto povaha zásielky dopravcovi oznámená alebo bola prevzatá taká zásielka k preprave na podklade nesprávnych alebo neúplných údajov, je odosielateľ povinný zaplatiť pokutu vo výške rovnajúcej sa trojnásobku sumy dohodnutého prepravného za celovozovú zásielku.

Článok 5

Podmienky pristavovania vozidiel na nakládku a vykládku a rozsah
spolupráce odosielateľa a príjemcu vecí s dopravcom

  1. Dopravca ale aj odosielatelia a zasielatelia zabezpečia, aby boli zmluvne dohodnuté dopravné harmonogramy v súlade s Nariadením EP a Rady č. 561/2006 o harmonizácii niektorých právnych predpisov v sociálnej oblasti, ktoré sa týkajú cestnej dopravy. Ide najmä o dodržiavanie doby prevádzky nakladacích miest odosielateľa a vykladacích miest príjemcu, dodržiavanie časov nakládky a vykládky tak, aby vodiči dopravcu mohli dodržiavať režim práce týkajúci sa doby jazdy, prestávok, denných a týždenných odpočinkov.
  2. Zásielku alebo jej časť, ktorá podľa svojej povahy vyžaduje, aby bola počas prepravy a manipulácie chránená pred poškodením alebo stratou, je odosielateľ povinný pristaviť k preprave v riadnom obale, zodpovedajúcom podmienkam v cestnej doprave.
  3. Odosielateľ v prípade, že sa nejedná o prepravu vozidiel, resp. vozidiel, ktoré k povahe a podmienkam stanovenými výrobcom jednotlivých typov vozidiel, sú prepravované v ochrannom obale resp. ochrannej fólií je povinný iné typy zásielok zabaliť riadnym spôsobom vtedy, ak existuje nebezpečenstvo, že by bez obalu mohla počas prepravy spôsobiť pre svoje vlastnosti škodu osobám alebo na iných zásielkach a na dopravnom prostriedku, prípadne na iných zariadeniach dopravcu. Dopravca nepreskúšava, či zásielka svojou povahou vyžaduje obal, poprípade či použitý obal je riadny. Odosielateľ zodpovedá za škody, ktoré vznikli chybným alebo nedostatočným obalom počas prepravy na ostatných prepravovaných zásielkach alebo vozidle.
  4. Odosielateľ s výnimkou motorových a nemotorových vozidiel je povinný zaistiť, aby obaly zásielky alebo jednotlivých kusov zásielky svojimi rozmermi, konštrukciou a pevnosťou umožňovali použitie paletizačnej a mechanizačnej techniky pri ložných prácach a preprave.
  5. Odosielateľ s výnimkou motorových a nemotorových vozidiel je povinný označiť zásielku alebo jej jednotlivé kusy, ak to predpisuje tento prepravný poriadok alebo je to potrebné pre uľahčenie manipulácie so zásielkou alebo pre odstránenie nebezpečenstva jej poškodenia prípadne jej zámeny. Pri preprave kusových zásielok s výnimkou motorových a nemotorových vozidiel je odosielateľ povinný každú zásielku zreteľne a nezmazateľne označiť adresou odosielateľa a príjemcu. Pri označovaní zásielok obsahujúcich nebezpečné veci odosielateľ je povinný dodržať ustanovenia Európskej dohody o medzinárodnej cestnej preprave nebezpečných vecí (ADR).
  6. Pokiaľ povaha zásielky vyžaduje, aby s ňou bolo počas nakládky, prepravy a vykládky určitým spôsobom zaobchádzané alebo aby bola ukladaná v určitej polohe, je odosielateľ povinný označiť každý kus zásielky manipulačnou značkou pre označovanie prepravných obalov podľa platných Slovenských technických noriem (STN) prípade iných noriem (napr. IMO ak zásielka bude prepravovaná aj námornou dopravou).
  7. Ak zistí dopravca pri prevzatí zásielky s výnimkou motorových a nemotorových vozidiel, že zásielka nevyhovuje podmienkam na balenie a označovanie tovaru, prepravu odmietne; ak odosielateľ výhradu dopravcu k baleniu a označovaniu zásielky zapísanú v nákladnom liste alebo inom prepravnom doklade potvrdí, môže dopravca zásielku prevziať k preprave.
  8. Dopravca je oprávnený kedykoľvek preskúmať, či zodpovedá zásielka zápisom prepravcu v prepravných dokladoch (napr. dodacom liste, nákladnom liste). Preskúmanie zásielky na mieste nakládky alebo vykládky sa vykoná v prítomnosti najmenej jednej osoby, ktorá nie je pracovníkom dopravcu.
  9. Ak zistí dopravca ešte pred výjazdom vozidla z miesta nakládky, že k preprave bola prijatá zásielka vylúčená z prepravy, je povinný ju vrátiť odosielateľovi a odosielateľ je povinný ju prevziať späť.
  10. Ak sa zistí pri preberaní zásielky taká chyba, že by jej prepravou mohla byť spôsobená škoda na vozidle alebo na spolu prepravovanej zásielke, je dopravca oprávnený odmietnuť prijatie zásielky k preprave, ak bola chyba zistená až počas prepravy, jazdu preruší. Pri prerušení jazdy postupuje dopravca ako pri ostatných prekážkach pri preprave.
  11. Odosielateľ zásielky je povinný dopravcovi odovzdať zásielku v stave zodpovedajúcom k preprave po pozemných komunikáciách. Ak zásielka nie je spôsobilá k preprave, alebo sa zistila jej chyba podľa ods. 10, dopravca môže jej prijatie na prepravu odmietnuť. Náklady spojené s pristavením vozidla na nakládku, zdržaním vozidla pri nakládke alebo náklady spojené s prerušením prepravy podľa od. 10 je povinný odosielateľ zásielky dopravcovi uhradiť.
  12. Ak je zásielka zložená z veľkého počtu kusov, či už motorových vozidiel resp. iných prepravovaných veciach, je dopravca povinný zisťovať ich počet, len vtedy ak to bolo s odosielateľom dohodnuté v prepravnej zmluve. Výsledok preskúmania je dopravca povinný zaznamenávať v nákladnom liste alebo vyhotoviť zápis.
  13. Hmotnosťou zásielky sa rozumie hmotnosť nákladu celkového počtu prepravovaných vozidiel, resp. paliet, prepravných skríň, kontejnerov a pod. a s ich obalovými, manipulačnými a prepravnými pomôckami odosielateľa prevzatými zároveň so zásielkou.
  14. Hmotnosť zásielky pri vozových zásielkach zisťuje odosielateľ a zodpovedá za tento údaj, ktorý sa uvádza v nákladnom liste alebo v iných sprievodných dokladoch. V prípade kusových zásielok hmotnosť sleduje prepravca a stanovuje množstvo prepravovaných vozidiel resp. jednotlivých zásielok.
  15. Dopravca je oprávnený kedykoľvek preskúmať hmotnosť zásielky, hlavne ak má pochybnosti o správnosti tohto údaju zo strany odosielateľa. Hmotnosť zisťuje preskúmaním jednotlivých dokladov k prepravovaným vozidlám, všeobecných údajom o hmotnosti jednotlivého typu prepravovaného vozidla dostupného na internete, úradným vážením alebo výpočtom, ak je množstvo nákladu udané počtom jednotlivých rovnakých kusov alebo počtom merných jednotiek a hmotnosť jedného kusa zásielky alebo mernej jednotky je známa, prípadne zistená vážením.
  16. Spôsob preskúmania hmotnosti a výsledok preskúmania zaznamenáva dopravca na všetky diely nákladného listu alebo iného prepravného dokladu, ktoré sú pri preskúmaní k dispozícii.
  17. Odosielateľ hradí náklady spojené so zisťovaním hmotnosti zásielky (napr. úradné váženie a pod.) ak o zistenie hmotnosti požiadal dopravcu v prepravnej zmluve alebo ak sa odlišuje hmotnosť zásielky zistená dopravcom o viac ako 3 % od hmotnosti uvedenej odosielateľom.
  18. Ak o zistenie hmotnosti zásielky požiadal príjemca, je tiež povinný hradiť náklady spojené so zisťovaním hmotnosti zásielky.
  19. Odosielateľ v SR si je vedomý, že ak uvedie bez vedomia vodiča vozidla alebo jeho prevádzkovateľa , pri nakladaní tovaru prekročí najväčšiu prípustnú celkovú hmotnosť vozidla, najväčšiu prípustnú hmotnosť jazdnej súpravy, najväčšiu prípustnú celkovú hmotnosť prípojného vozidla alebo najväčšiu prípustnú hmotnosť pripadajúcu na nápravy vozidla, môže byť podľa zákona NR SR č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke v znení neskorších predpisov sankcionovaný zo strany Policajného zboru.
  20. Ak dopravca zistí prekročenie dovolenej hmotnosti nákladu ešte v mieste odoslania, je odosielateľ povinný vykonať vyloženie časti zásielky resp. jej preloženie. Ak to dopravca zistí až počas prepravy napr. z dôvodu nesprávnych údajov o hmotnosti zásielky, je oprávnený vykonať vyloženie časti zásielky resp. jej preloženie na náklady odosielateľa zásielky. O tom, že zásielka sa bude prekladať resp. časť vykladať je dopravca povinný informovať odosielateľa resp. príjemcu zásielky a tieto úkony je povinný zaznamenať aj v prepravnom doklade. Na prepravu vyloženej časti zásielky je odosielateľ povinný vystaviť samostatnú objednávku prepravy.
  21. Odosielateľ je povinný presne špecifikovať v prepravnej zmluve miesto nakládky a vykládky (presnú adresu) a tiež oznámiť dopravcovi prípadné obmedzenia pre vjazd určitých nákladných vozidiel resp. v určitom čase na miesto nakládky resp. vykládky. Napríklad či miesto neleží v nízkoemisnej zóne, v zóne s obmedzeniami pre vjazd nákladných vozidiel s určitou celkovou hmotnosťou, s určitým zaťažením na nápravy a pod. Odosielateľ tiež je povinný uviesť dobu prevádzky príjemcu resp. v ktorom čase je možné vykonávať vykládku.
  22. Nakládku vo všeobecnosti zabezpečuje odosielateľ resp. objednávateľ a vykládku príjemca resp. objednávateľ zásielky, pokiaľ sa dopravca s prepravcom nedohodol inak.
  23. Nakladanie a skladanie nákladu na ceste je dovolené v SR len vtedy, ak to nemožno urobiť mimo cesty. Náklad sa musí zložiť a naložiť čo najrýchlejšie a tak, aby nebola ohrozená bezpečnosť cestnej premávky.
  24. Nakládku a vykládku
    (a) u prepravovaných vozidiel vykonáva výlučne osádka vozidla ako aj samotnú manipuláciu s nimi a používanie technických zariadenií s prihliadnutím na predpisy o bezpečnosti práce, ako aj iných špeciálnych školení pri manipulácií a podmienkach stanovenými jednotlivými výrobcami konkrétnych značiek a typov prepravovaných vozidiel a ich jednotlivých podmienkach, ako aj prevádzke s technickými zariadeniami a o ich odbornom zaškolení na ich používanie.
    (b) pri iných prepravovaných zásielkách osádka vozidla nemá povinnosť zabezpečovať nakládku a vykládku. Dopravca vykoná nakládku alebo vykládku len v prípade, ak má k tomu potrebné prevádzkové zariadenie a pracovníkov a je to v prepravnej zmluve výslovne dohodnuté a za dohodnutý príplatok k cene za prepravu. Osádka vozidla prepravcu nemôže používať manipulačné zariadenia odosielateľa, pokiaľ na taký typ zariadenia nebola zaškolená resp. nevlastní žiadny certifikát a nevykonala skúšky z odbornej spôsobilosti na výkon takéhoto zariadenia resp. nemá súhlas prepravcu.
  25. Odosielateľ je povinný vykonať včas všetky opatrenia nutné k plynulej nakládke a k ochrane zásielky pred poškodením. Prepravca (odosielateľ a príjemca) je povinný zabezpečiť podmienky pre bezpečnosť práce a pre hospodárne využitie vozidiel dopravcu. Hlavne je povinný zaistiť, aby nakladacie a vykladacie miesta a technické zariadenia boli udržované v stave, ktorý umožňuje rýchlu a bezpečnú nakládku a vykládku zásielok, zaistiť dostatočné spevnenie všetkých plôch používaných k jazde vozidiel vrátane neverejných príjazdových komunikácií a ich udržovanie v zjazdnom a bezpečnostnom stave, ako aj dostatočné osvetlenie miest nakládky a vykládky vozidiel.
  26. Vo všeobecnosti za upevnenie nákladu na vozidle zodpovedá prepravca (odosielateľ), s prihliadnutím na predpisy o bezpečnosti práce, ako aj iných špeciálnych školení pri manipulácií a podmienkach stanovenými jednotlivými výrobcami konkrétnych značiek a typov prepravovaných vozidiel a ich jednotlivých podmienkach, ako aj prevádzke s technickými zariadeniami a o ich odbornom zaškolení na ich používanie.
    Pri iných typoch zásielok akou sú prepravované vozidlá disponujú takou vedomosťou pracovníci odosielateľ jednotlivých zásielok. Odosielateľ je povinný poskytnúť presné informácie o zásielke týkajúce sa hmotnosti a rozmerov jednotlivých kusov. Ak má odosielateľ vypracované pokyny pre nakladanie a upevnenie nákladu v cestnej nákladnej doprave je povinný ich dopravcovi v dostatočnom predstihu pred zahájením prepravy poskytnúť.
  27. Vodič (zástupca dopravcu) je povinný sa pri nakládke zabezpečiť prípadne rozloženie nákladu na vozidle napr. z hľadiska výšky, rovnomerného zaťaženia náprav vozidla prepravovaným tovarom a z hľadiska toho aby pri preprave nebola ohrozená bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky. V prípade, že odosielateľ resp. objednávateľ (pri vozových zásielkach) nedodrží pokyny vodiča (zástupca dopravcu) a v dôsledku nesprávneho naloženia zásielky dôjde k chybe zo strany, spojenej s preťažením vozidla, nesprávnej výšky a dĺžky jazdnej súpravy je dopravca oprávnený žiadať preloženie nákladu na vozidle alebo zloženie nákladu alebo jeho časti. Ak nie je dopravcovi vyhovené môže odmietnuť vykonanie prepravy, poprípade obstarať riadne zloženie a uloženie nákladu na náklady a nebezpečenstvo odosielateľa.
  28. Ak zabezpečuje nakládku a vykládku vozidla prepravca (pri kusových zásielkach) je vo všetkých prípadoch zodpovedný prepravca.
  29. Ak dôjde k väčšiemu znečisteniu ložného priestoru vozidla pri nakládke, vykládke alebo manipulácii s prepravovaným nákladom, je prepravca povinný zaistiť po vyložení zásielky a pri opakovaných prepravách po ukončení poslednej vykládky na vlastné náklady jeho vyčistenie. V prípade, že sa viditeľne preukáže spôsobené znečistenie prepravovaným tovarom, v dôsledku jeho poškodenia, ktoré nebolo badateľné už pri jeho naložení, vykoná vyčistenie objednávateľ prepravy resp. prepravca na náklady objednávateľa po ich vzájomnej dohode.
  30. Ak je nutné vykonať dezinfekciu vozidla, zabezpečuje ju dopravca.
    Náklady s dezinfekciou spojené hradí prepravca, ktorého zásielka spôsobila nutnosť dezinfekcie.
  31. Ak je požadované vymytie cisternového vozidla alebo cisternového kontajnera pred nakládkou iného druhu nákladu je povinný túto skutočnosť prepravca dopravcovi oznámiť v objednávke prepravy alebo rámcovej prepravnej zmluve. Náklady spojené s vymytím hradí prepravca.
  32. Z dôvodu poškodenia zásielky pri preprave môže príjemca odmietnuť prijatie zásielky alebo jej časti len vtedy, ak sa zmenil poškodením stav zásielky do tej miery, že nie je možné ju použiť k pôvodnému účelu. Príjemca však nie je povinný prevziať zásielku, pokiaľ dopravca nespíše zápis o poškodení zásielky za prítomnosti obidvoch zúčastnených strán. Zápis je možno urobiť aj v prepravnej listine.
  33. Výhrady voči spôsobu nakládky, prekládky a vykládky dopravca (člen osádky vozidla) uplatní voči odosielateľovi, príjemcovi alebo iným osobám písomnou formou napríklad do nákladného listu.
  34. Za čas zdržania dopravcu pri nakládke alebo vykládke sa považuje; pokiaľ nebolo v prepravnej zmluve dohodnuté ináč; čas od požadovaného času pristavenia vozidla dopravcu na nakládku alebo vykládku až po začatie
  35. nakládky alebo vykládky a každé dopravcom nezavinené prerušenie týchto prác vrátane vystavenie prepravných dokladov k zásielke. Za čas zdržania môže dopravca požadovať finančnú náhradu, ktorá by mala byť dohodnutá v prepravnej zmluve.

Oddiel II

Spôsob uzavretia a platnosť zmluvy
o preprave vecí vo vnútroštátnej
cestnej nákladnej doprave

Článok 6

Základné ustanovenie k zmluve o preprave vecí vo vnútroštátnej
cestnej nákladnej doprave

  1. Ak si prepravu u dopravcu objedná podnikateľský subjekt a dôjde k uzavretiu zmluvy o preprave bude sa riadiť ustanoveniami § 610-629 o zmluve o preprave vecí podľa zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník.
  2. Zmluvou o preprave veci sa dopravca zaväzuje odosielateľovi, že prepraví vec (zásielku) z určitého miesta (miesto odoslania) do určitého iného miesta (miesto určenia), a odosielateľ sa zaväzuje zaplatiť mu odplatu (prepravné).
  3. Dopravca je oprávnený požadovať, aby mu odosielateľ potvrdil požadovanú prepravu v prepravnom doklade, a odosielateľ je oprávnený požadovať, aby mu dopravca písomne potvrdil prevzatie zásielky.
  4. Ak sú na vykonanie prepravy potrebné osobitné listiny, je odosielateľ povinný odovzdať ich dopravcovi najneskôr pri odovzdaní zásielky na prepravu. Odosielateľ zodpovedá za škodu spôsobenú dopravcovi neodovzdaním týchto listín alebo ich nesprávnosťou.
  5. Ak nevyplýva zo zmluvy niečo iné, zmluva zaniká, ak odosielateľ nepožiadal dopravcu o prevzatie zásielky v čase určenom v zmluve, inak do šiestich mesiacov od uzavretia zmluvy.
  6. Dopravca je povinný prepravu vykonať do miesta určenia s odbornou starostlivosťou v dohodnutej lehote, inak bez zbytočného odkladu. Pri pochybnostiach začína lehota plynúť dňom nasledujúcim po prevzatí zásielky dopravcom.
  7. Ak je dopravcovi známy príjemca zásielky, je povinný doručiť mu zásielku, alebo ak má podľa zmluvy príjemca zásielku v mieste určenia vyzdvihnúť, oznámiť mu ukončenie prepravy.
  8. Dokiaľ dopravca zásielku nevydal príjemcovi, je odosielateľ oprávnený požadovať, aby preprava bola prerušená a zásielka mu bola vrátená, alebo aby s ňou bolo naložené inak, a uhradí účelne vynaložené náklady s tým spojené.
  9. Ak zmluva určuje, že pred vydaním zásielky dopravca vyberie od príjemcu určitú peňažnú sumu (zásielka na dobierku) alebo uskutoční iný inkasný úkon, platia primerane ustanovenia o bankovom dokumentárnom inkase (§ 697 a nasledujúcich zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník).
  10. Ak si prepravu vecí objedná u dopravcu fyzická osoba nepodnikateľ, dôjde k uzavretiu zmluvy o preprave nákladu podľa §765 a nasledujúcich zákona č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov.

Článok 7

Povinnosti objednávateľa prepravy a príjemcu zásielky

  1. Objednávateľ prepravy najčastejšie odosielateľ je povinný poskytnúť dopravcovi správne údaje o obsahu zásielky a jeho povahe a zodpovedá za škodu spôsobenú dopravcovi porušením tejto povinnosti.
  2. Objednávateľ resp. odosielateľ je povinný prepravu u dopravcu si objednať. Postačuje aj forma objednávky e-mailom, faxom prípadne telefonicky, resp. cez mobilné aplikácie formou sms, zároveň bude následne vystavená písomná forma objednávky pokiaľ sa dopravca s objednávateľom resp. odosielateľom nedohodnú ináč.
  3. Objednávku prepravy je možno vystaviť na jednu prepravu alebo určitý počet prepráv. Ak sa prepravy budú opakovať a preprava bude trvať dlhšie obdobie je vhodnejšie medzi dopravcom a objednávateľom prepravy uzatvoriť rámcovú prepravnú zmluvu.
  4. Objednávka prepravy musí obsahovať údaje potrebné na realizáciu prepravy a vystavenie faktúry podľa platnej legislatívy. Pre správne uzavretie prepravnej zmluvy zvyčajne obsahuje objednávka alebo návrh prepravnej zmluvy nasledovné údaje:
    a) obchodné meno objednávateľa prepravy, adresu, IČO, IČ DPH, e-mail, číslo telefónu a podľa potreby aj iné kontaktné údaje,
    b) informácie o zásielke (druh, hrubú hmotnosť (hmotnosť vrátane obalu a aj palety), počet kusov, rozmery, požiadavky na upevnenie a pod.),
    c) miesto odoslania a miesto určenia zásielky (presnú adresu),
    d) ak je požadovaný tak aj čas nakládky a čas vykládky,
    e) pri zásielkach prepravovaných do opravy aj informácie o druhu a rozsahu poškodenia.
    f) dohodnutú odplatu za vykonanie prepravy (cenu za prepravu).
  5. Objednávka prepravy musí byť podaná tak, aby medzi dňom prevzatia objednávky dopravcom a dňom požadovanej prepravy uplynuli dva pracovné dni pokiaľ nebolo dohodnuté inak.
  6. Ak sú na vykonávanie prepravy potrebné osobitné listiny, je odosielateľ povinný odovzdať ich dopravcovi najneskôr pri odovzdaní zásielky na prepravu. Objednávateľ resp. odosielateľ zodpovedá za škodu spôsobenú dopravcovi ich neodovzdaním alebo ich nesprávnosťou.
  7. Objednávateľ je povinný pri objednávaní prepravy informovať dopravcu o vyššej cene zásielky ako je bežná trhová cena.
  8. Pri preprave tovaru, ktorého cena je vyššia ako 300.000 € je objednávateľ povinný oznámiť a dokladovať dopravcovi túto hodnotu vzhľadom na poistenie zodpovednosti dopravcu pri preprave zásielky.
  9. Dopravca je povinný na požiadanie odosielateľa prevzatie zásielky písomne potvrdiť.
  10. Prepravná zmluva vzniká medzi objednávateľom (odosielateľom alebo príjemcom) a dopravcom
    a) prijatím objednávky,
    b) ak ide o prepravu, ktorú nie je potrebné objednávať tak započatím prepravy,
    c) prevzatím zásielky k preprave.
  11. Objednávka je prijatá
    a) ak dôjde k ústnej alebo telefonickej dohode dopravcu a odosielateľa o rozsahu, čase, prípadne o spôsobe vykonania požadovanej prepravy alebo ***
    b) okamžikom, keď písomne, e-mailom, faxom resp. cez mobilné aplikácie formou sms, alebo iným hodnoverným spôsobom potvrdenie dopravcom o jej prijatí došlo objednávateľovi; ak žiada objednávateľ resp. odosielateľ takéto potvrdenie, je dopravca povinný vyhovieť,
    c) započatím objednanej prepravy dopravcom pokiaľ nebola objednávka prijatá podľa predchádzajúcich bodov.
  12. Ak vyhovie dopravca návrhu príjemcu zásielky na jej ďalšiu prepravu inému príjemcovi vzniká nová prepravná zmluva.
  13. Pri prijatí objednávky prepravy alebo uzavretí prepravnej zmluvy môže dopravca požadovať od objednávateľa prepravy zloženie zálohy až do výšky 80 % z dohodnutej ceny resp. predbežnej ceny za prepravu. Dopravca je povinný prijatie zálohy náležite potvrdiť a vystaviť požadované daňové doklady (napr. zálohovú faktúru).
  14. Až do vydania zásielky má objednávateľ resp. odosielateľ právo dávať za podmienok ustanovených týmto prepravným poriadkom dopravcovi nové príkazy.
  15. Dopravcovi prislúcha dohodnutá odplata alebo ak nebola dohodnutá, odplata obvyklá v čase uzavretia zmluvy s prihliadnutím na obsah záväzku dopravcu.
  16. Dopravcovi vzniká nárok na prepravné po vykonaní prepravy do miesta určenia, ak zmluva neurčuje za rozhodnú inú cenu.
  17. Ak nemôže dopravca dokončiť prepravu pre skutočnosti, za ktoré nezodpovedá, má nárok na pomernú časť prepravného s prihliadnutím na už uskutočnenú prepravu.
  18. Ak je v zmluve určený príjemca zásielky, nadobúda práva zo zmluvy, keď požiada o vydanie zásielky po jej dôjdení do miesta určenia alebo po uplynutí lehoty, keď tam mala dôjsť. Týmto okamihom prechádzajú na príjemcu aj nároky týkajúce sa škody na zásielke. Dopravca však zásielku príjemcovi nevydá, ak by to bolo v rozpore s pokynmi danými mu odosielateľom. V tomto prípade má naďalej právo nakladať so zásielkou odosielateľ. Ak určí odosielateľ dopravcovi inú osobu ako príjemcu, nadobúda táto osoba práva zo zmluvy tým istým spôsobom ako pôvodný príjemca.
  19. Prijatím zásielky preberá príjemca ručenie za úhradu pohľadávok dopravcu voči objednávateľovi resp.odosielateľovi za zmluvy týkajúcej sa prepravy prevzatej zásielky, ak o týchto pohľadávkach príjemca vedel alebo musel vedieť.
  20. Dopravca má na zabezpečenie svojich nárokov vyplývajúcich zo zmluvy zádržné právo k zásielke, dokiaľ s ňou môže nakladať.
  21. Ak viazne na zásielke niekoľko zádržných práv, má zádržné právo dopravcu prednosť pred zádržnými právami vzniknutými predtým.
  22. Zádržné právo dopravcu má prednosť pred zádržným právom zasielateľa.

Článok 8

Zodpovednosť dopravcu za škodu na zásielke a za nedodržanie

podmienok prepravy

  1. Dopravca zodpovedá za škodu na zásielke, ktorá vznikla po jej prevzatí dopravcom až do jej vydania príjemcovi, ibaže ju dopravca nemohol odvrátiť pri vynaložení odbornej starostlivosti.
  2. Za škodu na zásielke však dopravca nezodpovedá, ak preukáže, že bola spôsobená:
    a) odosielateľom, príjemcom alebo vlastníkom zásielky už v čase nakladky zásielky
    b) vadou alebo prirodzenou povahou obsahu zásielky vrátane obvyklého úbytku,
    c) okolnosťou, ktorú dopravca nemohol odvrátiť; ide tu o prípady vyššej moci napríklad poškodenie nákladu pri krúpobití, záplavách, zemetrasení, požiari, pádu svahu, lavíny a pod.
    d) poškodenou prepravovanou zásielkou resp. poškodeným jeho obalom, na ktorý vodič (zástupca prepravcu) upozornil odosielateľa pri prevzatí zásielky na prepravu, a ak bol vydaný nákladný list, bola v ňom vada resp. poškodenie poznamenané; ak neupozornil vodič (zástupca prepravcu) na poškodenie prepravovanej zásielky, nezodpovedá dopravca za škodu na zásielke vzniknutú v dôsledku zisteného poškodenia len vtedy, ak vadnosť nebola pri prevzatí zásielky voľne badateľná resp. vyplýva v dôsledku jeho niekdajšieho používania a opotrebenia (napr. ojazdené vozidlá, starší používaný tovar a predmety, ktoré sú predmetom zásielky) . Dopravca má právo zapísať výhrady k poškodeniu a stavu zásielky do prepravného dokladu resp. dodacieho listu, ktorý ostáva u odosielateľa zásielky.
  3. Pri škode na zásielke vzniknutej podľa odseku (2) je dopravca povinný vynaložiť odbornú starostlivosť, aby škoda bola čo najmenšia.
  4. Pri strate alebo zničení zásielky je dopravca povinný nahradiť výšku škody, ktorú zásielka mala v čase, keď bola prevzatá prepravcom.
  5. Pri poškodení alebo znehodnotení zásielky je dopravca povinný nahradiť rozdiel medzi cenou, ktorú mala zásielka v čase jej prevzatia prepravcom, a cenou, ktorú by v tomto čase mala poškodená alebo znehodnotená zásielka.
  6. Pri zmluve o preprave nákladu podľa Občianskeho zákonníka je dopravca povinný strate alebo zničení zásielky nahradiť cenu, ktorú mala stratená alebo zničená zásielka v čase, keď bola prevzatá na prepravu. Okrem toho je povinný znášať účelne vynaložené náklady vzniknuté v súvislosti s prepravou stratenej alebo zničenej zásielky. Pri poškodení alebo čiastočnej strate zásielky uhrádza dopravca sumu, o ktorú bola zásielka znehodnotená; ak je účelné vykonať opravu, uhrádza dopravca náklady opravy. Dopravca za uvedené škody zodpovedá do hodnoty 10.000€. Nad uvedenú sumu, znášanie následkov vzniknutých škôd preberá zodpovednosť za škodu spôsobenú pri vykonávaní prepravy, spoločnosť, s ktorou má dopravca uzatvorenú platnú poistnú zmluvu. Dopravca je povinný vykonať prepravu s odbornou starostlivosťou a v určenej lehote. Za iné škody z nákladnej prepravy, ako sú škody na prepravovanej zásielke, zodpovedá dopravca, len ak boli spôsobené prekročením dodacej lehoty. Dopravca za škodu spôsobenú prekročením dodacej lehoty zodpovedá do výšky prepravného. Odosielateľ alebo príjemca musia škodu spôsobenú dopravcovi jednoznačne preukázať.
  7. Dopravca je povinný urýchlene podať odosielateľovi resp. objednávateľovi prepravy správu o škode na zásielke vzniknutej do jej odovzdania príjemcovi. Ak však príjemca nadobudol právo na vydanie zásielky, je povinný túto správu podať príjemcovi. Dopravca zodpovedá za škodu spôsobenú odosielateľovi alebo príjemcovi porušením tejto povinnosti.
  8. Ak hrozí bezprostredne podstatná škoda na zásielke a ak nie je čas vyžiadať si pokyny odosielateľa alebo ak váha odosielateľ s takými pokynmi, môže dopravca zásielku vhodným spôsobom predať na účet odosielateľa.
  9. Dopravca môže svoj záväzok plniť pomocou ďalšieho dopravcu a zodpovedá pritom, akoby prepravu uskutočňoval sám.
  10. Za škodu spôsobenú odosielateľovi neuskutočnením prepravy, o ktorej bola už dohodnutá písomná prepravná zmluva zodpovedá dopravca len do výšky preukázaných výdajov spojených so zbytočnou prípravou zásielky k preprave.
  11. Právo na náhradu škody musí odosielateľ uplatniť u dopravcu len písomne, pričom svoje požiadavky musí zdôvodniť. Ďalej musí pripojiť doklady preukazujúce oprávnenosť jeho nároku a správnosť výšky požadovanej čiastky a príslušný diel prepravného dokladu.
  12. Právo na náhradu škody musí odosielateľ uplatniť u dopravcu do šiestich mesiacov od vydania zásielky príjemcovi alebo ak k vydaniu zásielky nedošlo, do šiestich mesiacov od prevzatia zásielky na prepravu, inak právo zanikne.

Článok 9

Podmienky zmeny prepravnej zmluvy a odstúpenia od zmluvy

  1. Až do vydania zásielky môže odosielateľ požadovať, aby doprava bola prerušená a zásielka mu bola vrátená, alebo aby s ňou bolo naložené inak po dohode s dopravcom a odosielateľ je povinný uhradiť účelne vynaložené náklady s týmto spojené.
  2. Príjemca zásielky môže navrhnúť, aby mu bola vydaná na inom mieste vykládky.
  3. Prepravné a ostatné náklady spojené s realizáciou zmeny prepravnej zmluvy podľa ods. 1 hradí odosielateľ a podľa ods. 2 príjemca.
  4. O návrhu zmeny prepravnej zmluvy platia tiež ustanovenia čl. 7.
  5. Ak po dojednaní prepravnej zmluvy zanikne potreba prepravy, je odosielateľ povinný oznámiť to bez meškania dopravcovi.
  6. Ak bola preprava odvolaná až po výjazde vozidla na dojednané miesto nakládky alebo vozidlo už bolo na takéto miesto pristavené a k podaniu zásielky k preprave nedošlo z príčiny na strane odosielateľa, prislúcha dopravcovi náhrada za vynaložené náklady s tým spojené.
  7. Ak dopravca nemôže vykonať dohodnutú prepravu alebo ju nemôže vykonať za dohodnutých podmienok alebo podmienok stanovených týmto prepravným poriadkom, je povinný to bez meškania oznámiť odosielateľovi. Ak nevyhovujú odosielateľovi nové podmienky navrhnuté dopravcom, je oprávnený od prepravnej zmluvy odstúpiť; od zmluvy môže odstúpiť tiež vtedy, ak nebolo vozidlo bez predchádzajúcej dohody s odosielateľom pristavené do troch hodín od dohodnutého času pristavenia vozidla.
  8. Ak sa vyskytne po prijatí zásielky na prepravu prekážka, pre ktorú nie je možné prepravu započať alebo v nej pokračovať alebo nie je možné vykonať vydanie zásielky a s odosielateľom resp. objednávateľom nebol dohodnutý ďalší postup pre takýto prípad, je dopravca povinný vyžiadať si bez meškania návrh odosielateľa resp. objednávateľa
  9. Dopravca nemusí vyrozumieť odosielateľa resp. objednávateľa, ak ide o prekážku prechodného rázu (napr. nutnosť preloženia zásielky) a dosiahnutie jeho návrhu by si vyžiadalo dlhšej doby, než bude potrebná k odstráneniu prekážky.
  10. Ak pominie prekážka skôr, ako bol vykonaný dodatočný návrh odosielateľa resp. objednávateľa, postupuje dopravca podľa pôvodne dohodnutých podmienok. Odosielateľ resp. objednávateľ môže už v prepravnej listine dať návrh, ako so zásielkou naložiť pre prípad vzniku prekážky pri preprave pri plnení prepravnej zmluvy.
  11. Ak nie je možno podľa predchádzajúcich ustanovení zásielku vydať príjemcovi ani vrátiť odosielateľovi, obstará dopravca jej uloženie; o uložení zásielky dopravca bez meškania vyrozumie odosielateľa. Náklady spojené so skladovaním hradí odosielateľ.

Článok 10

Prepravné listiny v nákladnej cestnej doprave

  1. Prepravná listina ako prepravný doklad sprevádza zásielku až do jej vydania, prípadne likvidácie. Prepravnú listinu je povinný riadne vyplnenú odovzdať dopravcovi odosielateľ alebo je povinný údaje týkajúce sa zásielky dopravcovi poskytnúť a po zapísaní napríklad dopravcom do nákladného listu ich podpisom potvrdiť alebo dopravca sa môže na prepravnej listine dohodnúť inak
  2. Prepravná listina sa odovzdáva dopravcovi, ak nebolo dohodnuté inak spolu so zásielkou.
  3. Prepravná listina musí obsahovať najmenej tieto údaje:
    a) názov (meno) odosielateľa a príjemcu,
    b) obvyklé pomenovanie obsahu zásielky a jej obalu,
    c) počet kusov,
    d) celkovú hmotnosť zásielky,
    e) miesto nakládky a miesto vykládky,
    f) dátum a potvrdenie prevzatia zásielky dopravcom a príjemcom,
    g) miesto pre výhrady dopravcu.
  4. Prepravnou listinou vo vnútroštátnej cestnej nákladnej doprave je
    a) prepravný list vyplnený a odovzdaný odosielateľom resp. vydaný dopravcom
    b) dodací list, pokiaľ vyhovuje uvedeným podmienkam.
  5. Ak sa nakladá alebo vykladá zásielka na viacerých miestach, je odosielateľ povinný odovzdať pre každú časť zásielky samostatnú prepravnú listinu. Pre niektoré druhy prepráv môžu byť údaje prepravnej listiny zjednodušené.
  6. Dopravca a prepravcovia (odosielateľ a príjemca) zodpovedajú za správnosť a úplnosť údajov, ktoré zapisujú do prepravnej listiny.
  7. Dopravca má právo zapísať do prepravnej listiny výhrady dopravcu k druhu použitého vozidla na základe požiadavky objednávateľa prepravy, stave zásielky, jej obalu, počtu kusov a spôsobu nakládky.
  8. 8Pri preprave nebezpečných vecí sa vyžadujú od odosielateľa ďalšie doklady predpísané platnou právnou úpravou, ktoré sú uvedené v ďalších oddieloch prepravného poriadku.

Oddiel III

Spôsob uzavretia a platnosť zmluvy
o preprave vecí v medzinárodnej
cestnej nákladnej doprave

Článok 11

Základné ustanovenie k zmluve o preprave vecí

  1. Vzhľadom na ustanovenie § 756 Obchodného zákonníka pre oblasť medzinárodnej dopravy tieto dohody, dohovory a zmluvy majú prednosť pred zákonnou úpravou platnou v Slovenskej republike. Tie časti jednotlivých článkov prepravného poriadku, ktoré sú upravené v medzinárodných zmluvách, dohodách a dohovoroch, napríklad v Dohovore o prepravnej zmluve v medzinárodnej cestnej nákladnej doprave (CMR), vyhláška Ministerstva zahraničných vecí č. 11/1975 Zb. v znení neskorších zmien a doplnkov, odlišne, sa pri prepravách v medzinárodnej cestnej doprave nepoužijú.
  2. Dohovor CMR sa vzťahuje na každú zmluvu o preprave zásielok za odplatu cestným vozidlom, ak miesto prevzatia zásielky a predpokladané miesto jej dodania, ako sa uvádzajú v zmluve, ležia v dvoch rôznych štátoch, z ktorých aspoň jeden je zmluvným štátom Dohovoru CMR.
  3. Dohovor CMR sa nevzťahuje :
    a) na prepravy vykonávané v rámci medzinárodných poštových zmlúv,
    b) na prepravy mŕtvol,
    c) na prepravy sťahovaných zvrškov.
  4. Dohovor CMR platí pre celú trasu prepravy a nezávisle na tom, aká je dĺžka cesty v Slovenskej republike a v zahraničí. Po tejto stránke Dohovor CMR vyradzuje z platnosti vnútroštátne právne predpisy.
  5. Dohovor CMR sa vzťahuje na prepravy cestnou nákladnou dopravou, pri ktorej môžu byť použité motorové vozidlá, ťahače, návesové súpravy, prívesy a kontajnery.

Článok 12

Povinnosti objednávateľa prepravy a príjemcu zásielky

  1. Objednávateľ prepravy resp. odosielateľ zodpovedá dopravcovi za škody spôsobené vadami obalu zásielky a je povinný pripojiť k nákladnému listu alebo dať dopravcovi k dispozícií doklady potrebné k colnému a ďalším úradným jednaniam vykonávaným pred vydaním zásielky a poskytnúť mu všetky informácie o ktoré požiada.
  2. Odosielateľ je oprávnený disponovať so zásielkou, hlavne môže požadovať na dopravcovi zastavenie prepravy, zmenu miesta dodania alebo vydanie zásielky inému príjemcovi, než ktorý je uvedený v nákladnom liste.
  3. Právo disponovať so zásielkou zaniká ak dopravca odovzdá druhý diel nákladného listu príjemcovi a ten potvrdí prijatie zásielky.

Článok 13

Prepravné listiny v medzinárodnej cestnej nákladnej doprave

  1. Dokladom o uzavretí prepravnej zmluvy je nákladný list, ktorý je vierohodným dokladom o uzavretí a obsahu prepravnej zmluvy, ako aj o prevzatí zásielky dopravcom. Ak neexistuje nákladný list, ak sa stratil alebo má niektoré nedostatky, nedotkne sa to síce platnosti uzavretej prepravnej zmluvy (vzťahujú sa na ňu aj naďalej ustanovenia Dohovoru CMR), avšak jeho existencia je nevyhnutná pre niektoré okolnosti, ktoré umožňujú vykonávanie Dohovoru CMR a dôkaznú moc v prípade sporov. Medzinárodný nákladný list je tiež dôkazov o mieste nakládky a vykládky a pri prechode colných hraníc je povinným dokladom.
  2. Pre každú zásielku musí byť vystavený samostatný nákladný list CMR. Za samostatnú zásielku sa považuje každá zásielka odoslaná jedným odosielateľom pre jedného príjemcu a v jednom vozidle alebo súprave. V jednom vozidle môže byť niekoľko samostatných zásielok. Ak je potrebné zásielku naložiť na niekoľko vozidiel, alebo ide o rôzne druhy alebo samostatné časti zásielky, majú odosielateľ alebo dopravca právo žiadať o vystavenie toľko nákladných listov, koľko vozidiel má byť použitých alebo koľko druhov alebo samostatných časti zásielky sa má nakladať.
  3. Nákladný list musí obsahovať tieto údaje:
    a) miesto a dátum vystavenia,
    b) meno a adresu odosielateľa,
    c) meno a adresu dopravcu,
    d) miesto a dátum prevzatia zásielky (nakládka) a miesto jej určenia (vykládka),
    e) meno a adresu príjemcu (aj DIČ – daňové identifikačné číslo),
    f) obvyklé pomenovanie povahy prepravovaných vecí (označenie tovaru) a druh obalu; pri veciach nebezpečnej povahy ich všeobecne uznávané označenie (podľa dohody ADR),
    g) počet kusov, ich zvláštne značky a čísla,
    h) celkovú hmotnosť zásielky alebo iným spôsobom vyjadrené množstvo tovaru, napr. v m3 (ak je poznámka v nákladnom liste o úradnom vážení, alebo počítaní tovaru, musí byť k nákladnému listu pripojený doklad, ktorý vodič odovzdá príjemcovi zásielky),
    i) náklady spojené s prepravou (dovozné, vedľajšie poplatky, cla a ostatné výdaje vznikajúce od okamžiku uzavretia zmluvy až do vydania zásielky),
    j) pokyny potrebné pre colné a iné úradné jednanie (napr. uvedené vstupné a výstupné colné úrady, ktoré zároveň musia súhlasiť s údajmi uvedenými v karnete TIR, ak sa pri preprave používa alebo v iných colných dokladov),
    k) údaj o tom, že preprava aj napriek akejkoľvek opačnej doložke podlieha ustanoveniam Dohovoru CM
  4. Nákladný list musí poprípade obsahovať (čiže môže) ešte tieto údaje:
    a) zákaz prekládky,
    b) výdavky, ktoré preberá odosielateľ na seba,
    c) výšku dobierky, ktorá má byť vybratá v pri dodaní zásielky,
    d) cenu zásielky a sumu vyjadrujúcu osobitný záujem na dodaní,
    e) pokyny odosielateľa dopravcovi týkajúce sa poistenia zásielky,
    f) dohodnutú lehotu, v ktorej sa má preprava uskutočniť,
    g) zoznam dokladov odovzdaných dopravcovi.
  5. Jednotlivé strany, ktoré sa zúčastňujú na preprave môžu do nákladného listu zapísať ešte aj iné údaje, ktoré pokladajú za užitočné.
  6. Vyplnenie nákladného listu je vecou odosielateľa. Preto tiež on zodpovedá za správnosť údajov obsiahnutých v nákladnom liste, a to aj vtedy, ak príslušné údaje na žiadosť odosielateľa uvedie do nákladného listu zástupca dopravcu. Odosielateľ zodpovedá za všetky výdavky a škody, ktoré vzniknú dopravcovi v dôsledku nepresnosti alebo neúplnosti:
    a) údajov uvedených v odseku 3 pod písmenami b),d),e),f),g),h) a j),
    b) údajov uvedených v odseku 4,
    c) všetkých ostatných údajov alebo pokynov, ktoré dal pre vystavenie nákladného listu alebo za účelom ich zaznamenania v nákladnom liste.
  7. Pri prevzatí zásielky k preprave dopravca preskúma správnosť údajov v nákladom liste o počtu kusov a ich značkách a číslach a zjavný stav zásielky a jej obalu. Ak nemá dopravca vhodné prostriedky, aby mohol preskúmať správnosť údajov o počtu kusov a ich značkách a číslach, zapíše do nákladného listu výhrady aj s ich odôvodnením. Rovnako musí odôvodniť všetky výhrady, ktoré urobil k zjavnému stavu zásielky a jej obalu.
  8. Dopravca uvedie svoju výhradu na prvú kópiu nákladného listu skôr než ju odovzdá odosielateľovi, je na to určená kolónka č.18 na formulári nákladného listu CMR. Zoznam najčastejšie používaných výhrad dopravcom je nasledovný:

    Výhrada k vozidlu
    1. Otvorené vozidlo bez plachty podľa dohody s odosielateľom

    Výhrada k baleniu tovaru
    2. Nezabalené
    3. Poškodený obal
    4. Nedostatočný obal

    Výhrada k počtu, označeniu a číslovaniu kusov zásielky (sudy, vrecia, kusy atď.)
    5. Kontrola nie je možná z týchto dôvodov:
    a) nakládku vykonal odosielateľ,
    b) poveternostné podmienky,
    c) veľký počet balených kusov,
    d) zaplombovaný kontajner.

    Výhrada k stavu prevzatého tovaru
    1. V zjavne zlom stave
    2. Poškodený
    3. Premočený
    4. Zmrznutý
    5. Nechránený proti poveternostným vplyvom a v tomto stave je prepravovaný na žiadosť odosielateľa

    Výhrada k nakládke, zabezpečeniu nákladu vykládke
    Nakládku a zabezpečenie nákladu realizoval:
    1. Odosielateľ
    2. Vodič za nevhodných poveternostných podmienok na žiadosť odosielateľa
    Vykládku realizoval:
    1. Príjemca
    2. Vodič za nevhodných poveternostných podmienok na žiadosť príjemcu

    Dopravca môže formulovať a uviesť do kolónky 18 nákladného listu CMR alebo iným
    vhodným spôsobom aj iné výhrady.
  9. Nákladný list je, pokiaľ nie je preukázaný opak vierohodným dokladom o uzavretí obsahu prepravnej zmluvy, ako aj o prevzatí zásielky dopravcom. Ak nie však nákladný list k dispozícií platí prepravná zmluva, ak je jej uzavretie preukázané ináč.

Článok 14

Zodpovednosť dopravcu za škodu na zásielke a za nedodržanie
podmienok prepravy

  1. Dopravca zodpovedá za úplnú alebo čiastočnú stratu zásielky alebo za jej poškodenie, ktoré vznikne od okamžiku prevzatia zásielky k preprave až do okamžiku jej vydania, ako aj za prekročenie dodacej lehoty. Dopravca sa neberie na zodpovednosť, ak je strata zásielky, jej poškodenie alebo prekročenie dodacej lehoty bolo zavinené oprávneným príkazom, ktorý nebol zavinený nedbalosťou dopravcu, vlastnou vadou zásielky alebo okolnosťami, ktoré dopravca nemôže odvrátiť a ich následky odstrániť nie je v jeho moci
  2. Dopravca je podľa Dohovoru CMR zbavený zodpovednosti, ak vznikne strata alebo poškodenie zo zvláštneho nebezpečia súvisiaceho s jednou alebo viacerých nasledujúcich skutočností:
    a) použitie otvorených vozidiel bez plachiet, ak takéto použitie bolo výslovne dojednané a poznamenané v nákladnom liste,
    b) chýbajúci obal alebo chybný obal zásielky, ktorá je pre svoju povahu, ak nie je riadne zabalená, alebo ak nie je balená vôbec, je vystavená stratám alebo poškodeniu,
    c) manipulácia, naloženie, uloženie alebo vyloženie zásielky odosielateľom, príjemcom alebo osobami konajúcimi za odosielateľa alebo príjemcu,
    d) prirodzená povaha určitého tovaru, pre ktorú podlieha úplnej alebo čiastočnej strate alebo poškodeniu, najmä lomom, hrdzou, vnútorným kazením, vysýchaním, unikaním, normálnym úbytkom alebo pôsobením hmyzu alebo hlodavcov,
    e) nedostatočné alebo chybné značky alebo čísla jednotlivých kusov zásielky,
    f) preprava živých zvierat.
  3. Oprávnený môže považovať zásielku bez ďalších dôkazov za stratenú, ak nebola vydaná do 30 dní po uplynutí dojednanej dodacej lehoty a pokiaľ nebola lehota dojednaná do 60 dní po prevzatí zásielky dopravcom k preprave.
  4. Ak má dopravca povinnosť nahradiť škodu za úplnú alebo čiastočnú stratu zásielky, vypočíta sa náhrada z hodnoty zásielky v mieste, dobe jej prevzatia na prepravu a to podľa burzovej, a ak nie je tak podľa bežnej trhovej ceny.
  5. Náhrada škody nesmie presahovať 8,33 jednotiek početných, nazývaných “zvláštne práva čerpania- SDR” za kg chýbajúcej alebo poškodenej hrubej hmotnosti zásielky. Hodnotu SDR voči Eur a ostatným menám vyhlasujem Medzinárodný menový fond (www.imf.org). Čiže berie sa kurz SDR voči Eur v deň prevzatia zásielky dopravcom na prepravu.
  6. Ak je prekročená dojednaná dodacia lehota a oprávnený preukáže, že vznikla škoda z tohto dôvodu, je dopravca povinný hradiť škodu len do výšky dovozného.
  7. Ďalšie podrobnosti týkajúce sa zodpovednosti dopravcu sú uvedené v Dohovore o prepravnej zmluve v medzinárodnej cestnej nákladnej doprave (CMR).
  8. Žalobu je vo veciach prepráv podliehajúcich Dohovoru CMR možno podať voči dopravcovi, ktorý vydal tento prepravný poriadok len na okresnom súde na území Slovenskej republiky.

Článok 15

Podmienky zmeny prepravnej zmluvy a odstúpenia od zmluvy

  1. Ak je plnenie prepravnej zmluvy podľa podmienok stanovených v nákladnom liste, v dôsledku prekážok v doprave z akéhokoľvek dôvodu nemožné, je dopravca povinný si vyžiadať pokyny od osoby oprávnenej disponovať zo zásielkou (najčastejšie je to odosielateľ,zasielateľ, výnimočne napr. príjemca).
  2. Ak však dovoľujú okolnosti vykonanie prepravy za podmienok odchyľujúcich sa od podmienok stanovených v nákladnom liste (prípadne dispozícií) a dopravca nemohol obdržať v primeranom čase pokyny od oprávnenej osoby, dopravca má vykonať také opatrenia, ktoré považuje za najlepšie v záujme oprávnenej osoby (napr. odvrátenie škody, ktoré si vynucuje rýchle jednanie). Ak sa potom čo zásielka došla na miesto dodania vyskytnú sa prekážky v dodaní, je dopravca povinný si vyžiadať pokyny odosielateľa. Dopravca má nárok na náhradu výdavkov vzniknutých vyžiadaním alebo vykonaním pokynov, pokiaľ tieto výdavky nevzniknú jeho zavinením.
  3. Vo výnimočných prípadoch môže dopravca dokonca pristúpiť aj k predaju zásielky bez toho aby vyčkal pokynov oprávneného (najčastejšie odosielateľ), ak sa jedná o zásielky podliehajúce rýchlej skaze alebo keď ospravedlňuje takýto postup stav zásielky alebo ak výdavky za úschovu sú neúmerné hodnote zásielky. K predaju môže pristúpiť ak nedostal v primeranej lehote od oprávneného opačné pokyny. Postup pri predaji sa riadi právnym poriadkom a zvyklosťami miesta, kde sa zásielka nachádza. Výťažok z predaja po odčítaní čiastok zásielkou viazaných (napr. prepravné) je nutné dať k dispozícii oprávnenému (najčastejšie odosielateľovi zásielky).

Oddiel IV

Preprava nebezpečných vecí

Článok 16

Základné ustanovenie k preprave nebezpečných vecí

  1. (1) V cestnej doprave možno prepravovať len nebezpečné veci, ktorých prepravu povoľuje medzinárodná zmluva, ktorou je Slovenská republika viazaná (Európskou dohodou o preprave nebezpečných vecí cestnou dopravou – ADR ďalej len “dohoda ADR”); to neplatí, ak ide o
    a) prepravu nebezpečných vecí vo vojenskom obvode alebo v inom uzavretom priestore ozbrojených síl vozidlom ozbrojených síl alebo o prepravu nebezpečných vecí v kolóne vozidiel ozbrojených síl po predpísanej trase prepravy a pod trvalým dohľadom odosielateľa,
    b) prepravu výbušnín vozidlami ozbrojených síl alebo vozidlami ozbrojených bezpečnostných zborov pod ich trvalým dohľadom po celej trase prepravy,
    c) časovo obmedzené dopravné operácie s jednoznačne určenými nebezpečnými vecami, a to aj so zakázanými, ktoré individuálne výnimočne povolil dopravný správny orgán za dodržania podmienky, že nie je ohrozená bezpečnosť, alebo
    d) prepravu vozidiel vyradených z evidencie motorových vozidiel bez akumulátora, z ktorých nevytekajú prevádzkové kvapaliny a neuniká horľavý plyn.
  2. Prepravu nebezpečných vecí na území Slovenskej republiky možno uskutočniť len spôsobom a za podmienok určených v dohode ADR a ustanovených zákonom NR SR č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave.
  3. Prepravu nebezpečných vecí možno uskutočniť len typovo schváleným vozidlom a s použitím obalov, nádob, cisterien a kontajnerov, ktoré sú schválené a označené. Osobitné predpisy 1, ktoré ustanovujú typové bezpečnostné požiadavky na vozidlá a prepravné zariadenia a spôsoby ich používania, uskladňovania, čistenia, dezinfekcie a dekontaminácie a pravidlá manipulácie a prepravy výbušnín, rádioaktívnych látok, chemických látok, biologických a iných nebezpečných odpadov, živých mikroorganizmov a geneticky modifikovaných organizmov, musia byť dodržané pri balení a inej manipulácii pred prepravou, pri nakládke, počas prepravy a pri vykládke nebezpečných vecí.
  4. Dopravca vymenoval jedného bezpečnostného poradcu, má potrebnú technickú základňu, vozidlá a prepravné zariadenia podľa odseku 3 a osádky vozidiel a ďalšie osoby zúčastnené na nakládke, vykládke alebo inej manipulácii s nebezpečnými vecami, ktoré boli zaškolené bezpečnostným poradcom.
  5. Osádky vozidiel dopravcu zúčastnené na preprave nebezpečných vecí dodržiavajú pravidlá manipulácie a prepravy, bezpečnostné opatrenia určené na manipuláciu s nimi a na ich prepravu, dodržiavajú pokyny bezpečnostného poradcu, a ak došlo k dopravnej nehode alebo inej havárii s únikom nebezpečných vecí, majú za povinnosť minimalizovať rozsah škôd na zdraví ľudí a zvierat, na majetku a na životnom prostredí.
  6. Každý účastník nakládky, manipulácie prepravy a vykládky nebezpečných vecí je povinný správať sa tak, aby nezvyšoval predvídateľné nebezpečenstvo hroziace z prepravovaných nebezpečných vecí.

__________________________________________________________________________

1) Napríklad § 22 až 26 zákona Slovenskej národnej rady č. 51/1988 Zb. o banskej činnosti, výbušninách a o štátnej banskej správe , v znení neskorších predpisov, § 23 a 24 zákona č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 8 až 10 zákona č. 151/2002 Z. z. o používaní genetických technológií a geneticky modifikovaných organizmov v znení neskorších predpisov, § 14 a 15 zákona č. 541/2004 Z. z. o mierovom využívaní jadrovej energie (atómový zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 21/2007 Z. z., § 13 a 45 zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 16 zákona č. 67/2010 Z. z. o podmienkach uvedenia chemických látok a chemických zmesí na trh a o zmene a doplnení niektorých zákonov (chemický zákon), § 4 zákona č. 119/2010 Z. z. o obaloch a o zmene a doplnení zákona č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

Článok 17

Povinnosti odosielateľa a príjemcu nebezpečných vecí

  1. Odosielateľ nebezpečných vecí je povinný odovzdať na prepravu zásielku nebezpečných vecí, ktorá je v súlade s požiadavkami tohto zákona, a a) presvedčiť sa, či nebezpečné veci sú správne zatriedené, a preveriť, či ich preprava cestnou dopravou je povolená,
    b) poskytnúť dopravcovi informácie a údaje, a ak je to potrebné, požadované prepravné a sprievodné doklady,
    c) uviesť do prepravného dokladu údaje požadované Dohodou ADR,
    d) používať len obaly, nádoby na voľne ložené látky a cisternové vozidlá, snímateľné cisterny, batériové vozidlá, viacčlánkové kontajnery na plyn, prenosné cisterny a cisternové kontajnery, ktoré boli schválené na prepravu príslušných látok a sú označené predpísaným spôsobom,
    e) dodržiavať predpisy o spôsobe odoslania a obmedzenia na odoslanie,
    f) zabezpečiť, aby vyprázdnené, nevyčistené a neodplynené cisterny alebo vyprázdnené, nevyčistené vozidlá a kontajnery na voľne ložené látky boli primerane označené bezpečnostnými značkami a aby vyprázdnené, nevyčistené cisterny boli uzavreté a predstavovali rovnaký stupeň nepriepustnosti, ako plné cisterny.
  2. Ak odosielateľ nebezpečných vecí koná na príkaz tretej strany, povinnosti podľa odseku 1 má tretia strana voči odosielateľovi nebezpečných vecí.
  3. Príjemca nebezpečných vecí je povinný:
    a) zásielku bezodkladne po jej dodaní zabezpečiť pred tretími osobami a bezpečne ju uskladniť,
    b) obhliadnuť zásielku, či prepravné obaly nemajú zjavné poškodenie, netesnosť alebo trhliny a či zásielka je v súlade so sprievodnými dokladmi a s ostatnými požiadavkami podľa dohody ADR,
    c) zabezpečiť manipuláciu s prepravnými obalmi až do ich vyčistenia alebo odplynenia.
  4. Odosielateľ , príjemca a každý, kto sa podieľa na preprave nebezpečných vecí balením, plnením, nakládkou, vykládkou alebo inou manipuláciou, pri ktorej by mohlo dôjsť k úniku nebezpečných vecí alebo k ohrozeniu života alebo zdravia ľudí alebo zvierat, poškodeniu majetku alebo ohrozeniu životného prostredia, je povinný vymenovať jedného alebo niekoľkých bezpečnostných poradcov a uložiť im v súlade s požiadavkami dohody ADR konkrétne úlohy, ktoré majú pri preprave nebezpečných vecí zabezpečovať.
  5. Ostatní účastníci prepravy nebezpečných vecí, ktorí sa podieľajú na ich balení, nakládke, plnení a čistení cisterien a iných prepravných zariadení a vykládke, sú povinní plniť povinnosti a dodržiavať opatrenia podľa dohody ADR a manipuláciou s nebezpečnými vecami poveriť len zamestnancov zaškolených bezpečnostným poradcom.

Článok 18

Povinnosti dopravcu pri preprave nebezpečných vecí

  1. )Dopravca je povinný zabezpečiť prepravu nebezpečných vecí v súlade s požiadavkami zákona č. 56/2012 Z.z. o cestnej doprave, najmä
    a) preveriť, či je povolené nebezpečné veci určené na prepravu prepravovať cestnou dopravou,
    b) overiť, či odosielateľ poskytol pred začiatkom prepravy predpísané informácie k prepravovaným nebezpečným veciam, či sa v dopravných jednotkách nachádzajú predpísané doklady, alebo ak sa namiesto papierových dokladov používa elektronické spracovanie údajov alebo elektronická výmena údajov, či sú údaje k dispozícii počas prepravy spôsobom, ktorý je prinajmenšom rovnocenný papierovej dokumentácii
    c) vizuálne sa presvedčiť, či vozidlo a náklad nemajú zjavné poškodenia, netesnosti alebo trhliny a či nechýba niektorá súčasť výstroja typovo schváleného vozidla,
    d) presvedčiť sa, či neuplynula lehota nasledujúcej skúšky cisternových vozidiel, batériových vozidiel, snímateľných cisterien, prenosných cisterien, cisternových kontajnerov a viac článkových kontajnerov na plyn,
    e) overiť, či vozidlo nie je preťažené,
    f) overiť, či boli na vozidlo pripevnené bezpečnostné nálepky a predpísané označenia,
    g) zabezpečiť, aby sa vo vozidle nachádzala osobitná výbava predpísaná písomnými pokynmi pre prípad nehody.
  2. Dopravca je povinný zabezpečiť aby osádka vozidla bola preukázateľné oboznámená s písomnými pokynmi pre prípad nehody a im aj porozumela.

Oddiel V

Záverečné ustanovenia

Článok 19

Reklamačné konanie

  1. Reklamačné lehoty a premlčacie doby na uplatňovanie nárokov odosielateľa alebo príjemcu vyplývajúce z prepravnej zmluvy s dopravcom sú uvedené pre vnútroštátnu cestnú nákladnú dopravu vykonávanú v Slovenskej republike v Obchodnom zákonníku a Občianskom zákonníku.
  2. Reklamačné lehoty a premlčacie doby na uplatňovanie nárokov odosielateľa alebo príjemcu vyplývajúce z prepravnej zmluvy s dopravcom sú uvedené pre medzinárodnú cestnú nákladnú dopravu v Dohovore o prepravnej zmluve v medzinárodnej cestnej nákladnej doprave (CMR).
  3. Oprávnený (prepravca alebo zasielateľ) musí reklamovať u dopravcu všetky práva vyplývajúce z prepravy písomne.
  4. Vrátenie zaplatenej sumy za prepravu je oprávnený (prepravca alebo zasielateľ) žiadať len ak ju preukázateľne dopravcovi uhradil.

Článok 20

Zverejnenie prepravného poriadku cestnej nákladnej dopravy a jeho platnosť

  1. Podľa zákona NR SR č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave dopravca zverejnil tento prepravný poriadok na svojom webovom sídle (www.rb-autotransport.sk) a je k dispozícií aj v sídle dopravcu.
  2. Tento prepravný poriadok je platný od 01.05.2019.
  3. Podľa zákona NR SR č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave zverejnený prepravný poriadok je súčasťou návrhu dopravcu na uzavretie prepravnej zmluvy a po jej uzatvorení je jeho obsah súčasťou zmluvných práv a povinností účastníkov zmluvy.
  4. Objednávateľ prepravy (prepravca) je pred podpísaním zmluvy o preprave vecí resp. nákladu povinný sa s týmto prepravným poriadkom oboznámiť.

Článok 21

Zmeny v prepravnom poriadku cestnej nákladnej dopravy

  1. Všetky zmeny a doplnky prepravného poriadku sú platné dňom ich zverejnenia a sprístupnenia na webovom sídle dopravcu.
  2. Ak bude prepravný poriadok podstatne zmenený alebo podstatne doplnený, dopravca zabezpečí jeho zverejnenie a sprístupnenie v úplnom znení.

V Martine dňa 12.02.2014

Meno a priezvisko štatutárneho zástupcu: INGRID BOBČEKOVÁ

Konateľ

__________________________________________________________________________

© Prepravný poriadok bol vypracovaný za podpory Združenie cestných dopravcov SR- ČESMAD Slovakia

error: Obsah je chránený autorským právom !!